قدس آنلاین، گروه استان ها_ جابر خرم نیا: ما یاد گرفتیم تقویمی کار کنیم و آموختیم که وقتی قرار است سوژههای یک هفته را بررسی کنیم، تقویم را جلوی رویمان بگذاریم و بر اساس آن کارکنیم، حالا اینکه در فرآیند «سوژه یابی» و «شناخت ایده» در رسانههای ما نقص وجود دارد، بماند؛ چهبسا زمانی که قرار باشد از ضرورت ترک «عادتهای کسلکننده خبری» سخن بگویم، به همین موضوع خواهم پرداخت و اینکه امروز سوژهها آنگونه که باید به رسانهها نمیرسند.
اما همین تقویم، امروز را روز بزرگی معرفی میکند؛ امروز کل ماجرای فتنهی سال ۸۸ و داستان آدمهایی که زیر قاعده بازی و قانون اساسی کشیدند و مجموعه رفتارها و رخدادها تبدیل به تاریخ شدهاند، تاریخی که به ما نزدیک است.
در کمتر رسانهای دیدم که به همین موضوع تقویمی و پیش آمدنی، کمی خلاقانه پرداخته باشد و درواقع سوژه با ایدهای ناب برای نهم دیماه مدنظر قرار داده باشد؛ رسانهها در این ایام میتوانند کارکردهای مؤثرتری داشته باشند.
باوجودآنکه مردم گلهمندند و مشکلات اقتصادی باوجود سیاستهای کلی، مطلوب و روشن نظام و باوجود راهبردهای مشخص اقتصاد مقاومتی، اما تاکنون دولتها در یک دهه اخیر در اجرای اصول اقتصاد مقاومتی خوب عمل نکردند و هنوز مشکلات تورم، بیکاری و رکود پابرجاست.
گرچه ذوقزدگی برخی معاندین از اعتراض گروهی از مردم در شهرها ناشی از هدایت شعارها از دغدغههای معیشتی به موضوعات سیاسی و حمله بهنظام توسط نفوذیهای منافق و مغرض است، اما تلاش برخی فعالان رسانهای و سیاسی برخی جریانهای داخلی برای مقصر جلوه دادن نظام و انقلاب و درنتیجه ناکارآمد معرفی کردن جمهوری اسلامی در حل مشکلات مردم، عجیب به نظر میرسد و نیازمند تحلیل و پرداخت رسانههای فعال است.
در شرایط امروز، روشنگری و آگاه کردن مردم از خطر در کمین وظیفه رسانهها است، مردم دغدغه معیشت، کار و اقتصاد دارند و امیدوارند که این مشکلات شنیده شود و برای حل آن چارهاندیشی گردد؛ اما تلاش برای تغییر این مطالبه مردم یا وارونه نشان دادن آن، متهم کردن نظام به ناکارآمدی و ناامید کردن مردم چیزی نیست جز خیانت.
در آخر شاید بد نباشد مرور سخنان مقام معظم رهبری که در ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ فرمودند: اگر اقتصاد مقاومتی اجرا میشد وضع زندگی مردم اینگونه نبود، شکایت مردم از اوضاع اقتصادی به دست ما میرسد.
نظر شما